Wilmas allergi

När vi upptäckte att Wilma var allergisk så blev det såklart en hel del förändringar i våra matvanor, men det har aldrig varit något problem för oss här hemma, självklart har vi gjort missar i början när allting var så nytt men nu har vi stenkoll. Den nya kosten är fortfarande svår då det handlar om så mycket men med hjälp av listor så har vi koll. 
Något som jag blir uppriktigt ledsen över är när folk runtomkring oss inte tar Wilmas allergi på allvar och sen säger massa onödigt, det kan vara meningar som: Stackars unge som inte får äta något eller vad ni pjåltar med henne. Eller när folk inte lyssnar och struntar i att läsa ingrediensförteckningar och sen ger henne något som hon inte tål och rycker på axlarna efteråt och säger att vi är överbeskyddande. Samma sak när folk bara ser problem. Vi ger inte henne specialkost för att vi tror att hon kan möjligtvis vara allergisk utan vi ger henne det för att hon blir riktigt sjuk.
 
Så många gånger vi fått åka till barnakuten då hennes mage varit så uppsvälld och hon blivit så loj att det inte gått att få kontakt med henne. Jag skojar inte om jag säger att dom gångerna varit dom värsta i mitt liv. Så många gånger som vi trott att det varit något riktigt allvarligt. Dom gångerna som läkare tittat efter tumörer i magen, det går inte att beskriva rädslan.
Så många gåger som jag legat sömnlös på nätterna och sökt efter svar och hjälp när Akademiska bara ryckt på axlarna och gett en diagnos som tytt på omogna tarmar då hon föddes fem veckor för tidigt. Och aldrig har jag köpt deras snack heller. Jag blir faktiskt mörkrädd när sjukvården inte tar sitt ansvar. Det är ett litet barn som det handlar om. 
 
Tänk att det skulle gå så långt att vi fick söka privat sukvård. Och då hände det äntligen saker. Vi har nu gått hos Aleris i en månad och Wilmas mage har aldrig mått bättre. Svullnaden är borta och hon är piggare och humörsvägningarna är borta. Nu hoppas läkarna att den nya kosten ska hjälpa och att vi förhoppnigsvis kan få någon ordning på allt. 
När jag träffade barnläkaren för första gången och han sa att Willmas journal påverkat honom så mycket att han tyckte att vi skulle fundera på att göra en anmälan mot akademiska, då förstår man hur illa vi blivit behandlade där.
När han sen sa att vi skulle få ordning på allt och att dom inte släpper det här förrän Wilma mår helt bra, ja då brast jag ut i gråt och det kändes som att tusen ton föll bort från mina axlar. Äntligen så har någon tagit oss på allvar.
 
Just nu undviker Wilma detta: Mjölk,Soja,Ägg, och all sädesslag. Halvfabrikat går nästan bort för oss helt just nu och det blir en hel del att laga från grunden, det positiva i det här för mig är att jag lär mig att laga mat, något som inte är min specialitet direkt. 
Om den nya kosten funkar felfritt så är planen att börja lägga till saker som vi undvikit under en längre tid men först och främst ska hennes tarmar få bli friska, och det kan ta tid.
 
Håll era tummar och tår att den nya kosten fungerar och om ni har några frågor så är det bara att fråga på.
 
Kram
 
Allmänt, Wilma | Allergi | |
Upp